בס"ד   היום ח' תמוז התשפ"ו , 23/06/2026

המעוניין לברך ולהתברך או להנציח את יקיריו וחפץ לקבל חסות על העלון מוזמן להתקשר לטלפון הנ"ל: 08-9249055, 052-3128456 זיוה
לעמותה יש אישור לפי סעיף 46 לפקודת המיסים להחזרי מס 31% עבור תרומות

גליון מספר: 
493

            

 

עלון ליום- הכיפורים   

 

 

"וילך משה וידבר את הדברים האלה אל כל ישראל..."(לא-א)

משה, אפילו אחרי שהלך, אחרי שהסתלק ונפטר מן העולם- "וידבר את הדברים האלה", עודנו מדבר ומשמיע את קול תורתו-"אל כל ישראל", כי כל מה שתלמיד ותיק עתיד לחדש, נאמר למשה, והכל מכוחו הוא. ולכן מכונה תלמיד חכם בפי חז"ל בשם "משה רבינו", "משה שפיר קאמרת".

"מקץ שבע שנים במעד שנת השמיטה... תקרא את התורה הזאת..."(לא-י)

אחרי שנה של מנוחה מעבודה גופנית תטיל העומס של התורה. כי אז הזמן המתאים, שבו דברי התורה יחדרו בלבות ובמוחות האנשים, ותהיה להם הארה והבנה נכונה.

"הקהל את העם האנשים ןהנשים והטף..."(לא-יב)

 אומר רש"י: אנשים באים ללמוד והנשים באות לשמוע. והטף, למה הוא בא? כדי ליתן שכר למביאיהם.
מהו ליתן שכר למביאים? כתוב במשנה באבות:"רבי יהושע בן חנניה, אשרי יולדתו". יובן למה אמר:"אשרי יולדתו" ולא אשרי אביו. אומרים שהיא גרמה לו שיצא חכם, כל אותם הימים שהייתה אמו מעוברת בו, הייתה מחזרת בכל יום על כ"ד בתי מדרשות שהיו בעירה, ואמרה לחכמים:"בבקשה מכם, בקשו רחמים על עובר זה, שיצא חכם". ולאחר שילדה, הוליכה העריסה שלו לבית המדרש, כדי שיכנסו דברי תורה באוזניו והיא גרמה לו שיהיה חכם. הכל תלוי באישה, מפני זה מר:"אשרי יולדתו". ואם יצא רשע, אמו גרמה לו, שלא הוליכתו לבתי מדרשות ותלמודי תורה, וסופה מקללים אותה. כמו שכתוב:"ותמת מינקת רבקה ותקבר מתחת לבית אל תחת האלון ויקרא שמו אלון בכות". פירש רש"י- אלון בלשון יווני-אבל, ולפיכך העלימו יום מותה של רבקה, שלא יקללו הבריות כרס שיצא ממנה עשיו, ומפני זה אמר הכתוב:"ובן  כסיל תוגת אמו", וזה שכתוב:"הקהל את העם... והנשים והטף" למה באים? כדי ליתן שכר למביאיהם- זה אמם.

"ולמדו ליראה את ה' אלקיכם כל הימים אשר אתם חיים על האדמה..."(לא-יג)

"כל הימים" אינו מוסב על היראה, שבוודאי נוהגת תמיד כמו כל מצות עשה שאין הזמן גרמא, אלא מוסב על הלימוד, "ולמדו ליראה", שיש ללמוד כל הימים ענייני מוסר ליראה את ה'.

"ואנכי הסתר אסתיר פני..."(לא-יח)

הרב בר הלך פעם ברחוב בלוויית מקורביו וראה ילדה מוסתרת תחת קיר אחד ובוכה. "למה את בוכה, ילדתי?" שאלה הרבי. "אני משחקת עם חברותי מחבואים"-ענתה הילדה, "והן אינן באות לחפש אותי". נאנח רבי בר מקירות ליבו ואמר למקורביו: "בתשובת הילדה ובבכייה אני שומע המיית השכינה:"ואנכי הסתר אסתיר פני" הסתרתי עצמי, כביכול, ואף אחד לא בא לחפשני"...

"והיה כי תמצאן אותו רעות רבות וצרות...וענתה השירה הזאת לפניו לעד כי לא תשכח מפי זרעו..."(לא-כא)

ופירש רש"י מכאן הבטחה לישראל שאין התורה משתכחת מהם לגמרי. ובגמרא מסופר כשהיה מגיע רבי יוחנן לפסוק הזה, היה בוכה ואומר:"עבד שרבו ממציא לו רעות וצרות, תקנה יש לו?" ואעפ"כ "וענתה השירה הזאת לפניו לעד". התורה היא נצחית, והקב"ה הבטיח לישראל הבטחה נצחית, שאין התורה משתכחת מישראל, "כי לא תשכח מפי זרעו"-ובכוח מה? בכוח הייסורים והתשובה.  אמיתות התורה והייסורים, יש בהם הכוח להחדיר את התשובה ללב עם ישראל ולהשפיע להם יראת שמים וחרטה ועמידה במאורעות הזמן. וזהו שנאמר:"ועזבני והפר את בריתי אשר כרתי איתו... ומצאוהו רעות וצרות, ואמר ביום ההוא, הלא על כי אין אלוקי בקרבי מצאוני הרעות האלה" ויש לדקדק בכתוב, שבתחילה אמר(פסוק יז):"מצאוהו רעות רבות וצרות", ואח"כ אומר:"על כי אין אלוקי בקרבי מצאוני הרעות האלה"- "רעות" בלא "צרות". ויש לתהות, לאן נעלמו הצרות? אלא, שכאשר יודעים ומבינים כי הייסורים והרעות הם טובתנו, כאב המייסר את בנו להיטיב את דרכיו, הייסורים כבר אינם "צרות", אלא כתרופות הבאות לרפא החולי, שהרי אין רע מאת ה' הכל טוב ולטובתנו.

"ואעידה בם את השמים ואת הארץ..."(לא-כח)

"ואעידה"- מלשון תכשיט, עדי. כלומר, אקשט בהם את השמים ואת הארץ, וכן:"אתם עדי נאם ה'"-אתם תכשיטי. וכן בברכת "שומר עמו ישראל לעד"- שהקב"ה שומר ומצפה שיהיו בני ישראל לעדי ולתכשיט. וזהו "שובה ישראל עד ה' אלוקיך", הנביא מבקש מישראל שישובו בתשובה שלמה, כי  ישראל הוא "עד"- התכשיט של אלוקים. (ליקוטי אליהו)

"וקראת אתכם הרעה באחרית הימים..."(לא-כט)

אומר בעל הטורים, ישנם ד' מקומות שנאמר בהם "וקראת": "וקראת אתכם הרעה", "וקראת שמו ישמעאל", "וקראת שמו עמנואל", "וקראת ישועה חומותיך".ומסביר הקשר בינם, כשתקרה אתכם רעה וקראת שמע אל, שתתפלל לאל שישמע אליך, ושיהיה עמנו אל ותשוב אליו בתשובה- אז "וקראת ישועה חומותיך"- תבוא הישועה.

 

 

פינת ההלכה

 

 

לכות יום הכיפורים

  1. אמרו חז"ל: מצוה לאכול בערב יום הכיפורים ולהרבות בסעודה. וכתבו המקובלים ז"ל שצריך לאכול שיעור שני ימים, אם יוכל האדם לאכול כ"כ, כדי לתקן יום זה באכילה מה שצריך ליום הזה, ומה שצריך ליום מחר שהוא יום הכיפורים הקדוש. ואדם יעשה כל מעשיו לשם שמים, וה' יתברך לא ימנע טוב להולכים בתמים. וכתבו האחרונים ז"ל שמצווה לאכול דגים ביום הכיפורים שחרית דווקא.
  2. עבירות שבין אדם לחברו,אין יום הכיפורים מכפר עד שיפייסנו. ועל כן כל אדם צריך לבקש מחילה מחברו בערב יום הכיפורים או קודם בעשרת ימי תשובה. וטוב שהחזן יכריז קודם "כל נדרי" לומר:תמחלו זה לזה! ויאמר הקהל:מחלנו! כדי שיתעורר אותה שעה סנגוריה למעלה על ישראל-דבר בעיתו מה טוב.
  3. כל אדם ינשק ידי אביו ואמו בערב יום הכיפורים לעת ערב, קודם שילך לבית הכנסת, ויבקש מהם מחילה. ודבר זה הוא חיוב גדול על כל אדם, ומי שאינו עושה כן נקרא חוטא ומזלזל בכבוד אביו ואמו- שאם בין אדם לחברו חייבו חז"ל לבקש מחילה קודם יום הכיפורים, כל שכן לאביו ואמו, שאין אדם ניצול מחטא זה בכל יום. ואם הבן שוטה ולא ביקש, הם יתנו לו מחילה, שיאמרו בפיהם:אנוכי מוחל לבני פלוני על כל מה שחטא לי, מחילה גמורה. וכן הבעל ייתן מחילה לאשתו על אשר בזבזה מן הבית שלא כרצונו. וכן כל תלמיד שיש לו רב בעיר, ילך אצלו קודם יום הכיפורים ויבקש ממנו מחילה.
  4. יתפללו בבכייה כל תפילות של יום הכיפורים, שהם:שחרית מנחה ערבית מוסף ונעילה, וסליחות והווידויים. ואם אינו יכול להוריד דמעות, אומר בקול בכי, שנאמר:"כי שמע ה' קול בכי". וקודם קריאת התורה יתעוררו בבכייה על מיתת בני אהרון הכהן ע"ה. ויכולה בכייה זו שתגן. יאמרו שלוש עשרה מידות במיתון וכוונה ושברון לב, וזה העיקר.
  5. להדלקת נרות יכינו: נרות לכבוד החג- אלו היוצאים מביתם יכינו נרות ארוכים (או ישימו הרבה שמן זית וכדו') שידלקו גם אחר שיבואו מביהכ"נ כדי שייהנו מאורן או שמבני הבית ימתינו בביתם עד שיחשיך מעט, שאם לא ייהנו מאורן בזמן ההדלקה הוי ברכה לבטלה (ודין זה לכל השנה בכל ערב חג או שבת, שמדליקים קודם חשיכה ויוצאים לאכול אצל קרוביהם וחוזרים לאכול בביתם). נר נשמה- שיישאר דלוק מכניסת החג עד זמן ההבדלה כדי שממנו ידליקו נר הבדלה ויברכו עליו "בורא מאורי האש" שאין מברכים במוצאי כיפור אלא על נר ששבת (דהיינו שנשאר דלוק מכניסת החג ועד צאתו).

באורי סליחות

בדיל ויעבור – רבים צועקים בדיל ויעבור ואינם יודעים פירושו והכוונה שה' יזכור לנו ברית אבות בעבור זכות ויעבור שהם הי"ג מידות.

ויעבור- מורכב משני מילים עב= חסד (72 ) ריו= (216) ומבקשים שבזכות השם הקדוש המורכב מ ע"ב  שמות שכל שם מורכב מ 3 אותיות ושלוש פעמים ע"ב יוצא ריו ביחד ויעבור.

י"ג מידות  - ביום הכיפורים אומרים 26 פעמים ויעבור כמניין של ה-ו-י-ה. הגמרא מביאה שהתעטף הקב"ה כשליח ציבור והראה למשה סדר תפילת י"ג מידות ואמר לו כל זמן שישראל חוטאין יעשו לפני כסדר הזה ואני מוחל להם. בשל כך אמירת י"ג מידות צריכה להיעשות בכוונה שלמה ולהן הפירוש (לפי פרוש כוונת הלב)  ה'- מרחם לפני החטא ה'- מרחם לאחר החטא אל – רב חסד רחום וחנון ארך אפיים- לצדיקים וגם לרשעים ורב -  מרבה לעשות  חסד ואמת – נאמן לקיים הבטחתו נוצר- שומר  חסד- שהאדם עושה לאלפים – לאלפי דורות נושא- מסלק ומבטל עוון – שבמזיד ופשע – במרד להכעיס וחטאה- בשוגג ונקה – מנקה החטאים לשבים. צריך להיזהר להפסיק בין ה'   ---   לה' ומי שאינו עושה זאת עוונו גדול (בן- איש חי).

 

   

     

גליון להורדה: